Jąkanie i szkoła
Wielka odpowiedzialność za sytuację jąkającego się dziecka spoczywa na nauczycielu, który jako profesjonalista pamięta aby:
- Nie mówić do dziecka żeby zwolniło, wzięło głęboki wdech, zrelaksowało się (gdyby to było możliwe dziecko już dawno samo by na to wpadło),
- Nie podpowiadać słów, nie wypowiadać się za dziecko,
- Wyrobić w klasie nawyk kulturalnego wypowiadania się i uważnego oraz cierpliwego słuchania wypowiedzi innych,
- Z uczniem jąkającym się rozmawiać zawsze spokojnie,
- Słuchać tego co uczeń mówi, a nie tego jak mówi,
- Nie dawać uczniowi jąkającemu się specjalnych przywilejów, ale respektować jego potrzeby,
- Nie dopuścić, aby jąkanie było traktowane jako coś wstydliwego,
- Stworzyć atmosferę, aby uczniowie otwarcie umieli rozmawiać o jąkaniu.
Przecież:
- uczeń, który się jąka ma takie same szanse jak jego koledzy mówiący płynnie,
- jąkanie nie ma wpływu na inteligencję,
- nie ma powodu aby zakładać, że jąkający się uczniowie są bardziej nerwowi, nieśmiali, zalęknieni, zaniepokojeni od innych,
- jąkaniem nie można się zarazić, choć dokładna przyczyna jąkania nie jest znana, badania naukowe wskazują, że decydujący wpływ na jąkanie ma genetyka, rozwój neuromięśniowy i dynamika procesów zachodzących w najbliższym środowisku dziecka,
- stres może nasilać problem jąkania.