Aktualności

2015-08-28

Nowy rok szkolny 2015/2016

 

 

 

 

 

  

 

Jąkanie i szkoła

 

    Wielka odpowiedzialność za sytuację jąkającego się dziecka spoczywa na nauczycielu, który jako profesjonalista pamięta aby:

  • Nie mówić do dziecka żeby zwolniło, wzięło głęboki wdech, zrelaksowało się (gdyby to było możliwe dziecko już dawno samo by na to wpadło),
  • Nie podpowiadać słów, nie wypowiadać się za dziecko,
  • Wyrobić w klasie nawyk kulturalnego wypowiadania się i uważnego oraz cierpliwego słuchania wypowiedzi innych,
  • Z uczniem jąkającym się rozmawiać zawsze spokojnie,
  • Słuchać tego co uczeń mówi, a nie tego jak mówi,
  • Nie dawać uczniowi jąkającemu się specjalnych przywilejów, ale respektować jego potrzeby,
  • Nie dopuścić, aby jąkanie było traktowane jako coś wstydliwego,
  • Stworzyć atmosferę, aby uczniowie otwarcie umieli rozmawiać o jąkaniu.

Przecież:

  • uczeń, który się jąka ma takie same szanse jak jego koledzy mówiący płynnie,
  • jąkanie nie ma wpływu na inteligencję,
  • nie ma powodu aby zakładać, że jąkający się uczniowie są bardziej nerwowi, nieśmiali, zalęknieni, zaniepokojeni od innych,
  • jąkaniem nie można się zarazić, choć dokładna przyczyna jąkania nie jest znana, badania naukowe wskazują, że decydujący wpływ na jąkanie ma genetyka, rozwój neuromięśniowy i dynamika procesów zachodzących w najbliższym środowisku dziecka,
  • stres może nasilać problem jąkania.